بررسی حرکت پذیری مجردات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
- نویسنده محمدرضا طالبیان
- استاد راهنما محمد ذبیحی احمد شاهرخی
- سال انتشار 1387
چکیده
این تحقیق ، «حرکت پذیری » و وجود حرکت در مجردات مورد بررسی قرار داده و می کوشد تا به این مسأله پاسخ روشن و مستدلی بدهد. هدف واپسین نگارنده آنست که نشان دهد حرکت و تغیّر در امورمجرد، به لحاظ فلسفی و عقلی امری پذیرفتنی و قابل قبول است و از دیگر سو، تعارض و ناسازگاری ای که در نظر ابتدای میان متون دینی و یافته های عقل فلسفی به نظر می رسد زدودنی است . برای دستیابی به این هدف ابتدا در یک فصل سیر بحث حرکت در نقاط اولیه فکر فلسفی دنبال شده سپس در فصلی دیگر به ایضاح معنای لغوی و اصطلاحی حرکت پرداخته شده است . تبیین اقسام و احکام مربوط به حرکت هم بخشی از تلاش های مقدماتی رساله بوده است . و اما بنیاد این رساله و محور و کانون آن توجه به ادله ومبانی فلسفی ای است که حرکت در امور مجرد را ناممکن و ناشدنی می نمایانند به لحاظ فلسفی دو برهان اساسی در این باره موجود است : برهان فصل و وصل و برهان قوه و فعل . در این رساله با مراجعه به متون دست اول فلسفی در طی یک فصل تبیینی کامل و وافی از این دو برهان که سنگ بنای قول به حرکت ناپذیری مجردات اند ارائه شده و آنگاه براهین دیگری هم که ممکن است در این راستا به آنهاتمسک شود طرح و بیان شده اند. سپس در فصلی جداگانه تمامی این براهین و ادله نقد شده و سستی وکاستی و تردامنی آنها نمایان گشته است . نیز نگاهی درون دینی به بحث شده و دو افق دیگر به آن افزوده گشته است . اول بحثی در باب تکامل برزخی انسان که در آن هم از برهان عقلی و هم از دلایل نقلی بهره گرفته شده است . دوم بحثی در دلایل درون دینی تغیّر در مجردات با تکیه بر آیات و روایات . بنابراین نوشتار حاضر در سه فصل به همراه یک مقدمه و پیشگفتار سامان یافته است .
منابع مشابه
بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
بسیاری از فیلسوفان حرکت در مجردات را امری ناممکن دانستهاند. براهین آنها بر ثبات مجرد بر این مبنا استوار است که ماده شرط تحقق حرکت است. این مقاله میکوشد پس از تبیین حقیقت حرکت، نشان دهد که بهویژه بر مبنای حرکت جوهری، وجود ماده از اساس مورد تردید قرار دارد و براهین اثبات هیولی، یعنی برهان قوه و فعل و برهان فصل و وصل ناتمام است. با انکار هیولی باید در تعریف مجرد بازنگری کرد و آن را به موجودی که...
متن کاملبررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
بسیاری از فیلسوفان حرکت در مجردات را امری ناممکن دانسته اند. براهین آنها بر ثبات مجرد بر این مبنا استوار است که ماده شرط تحقق حرکت است. این مقاله می کوشد پس از تبیین حقیقت حرکت، نشان دهد که به ویژه بر مبنای حرکت جوهری، وجود ماده از اساس مورد تردید قرار دارد و براهین اثبات هیولی، یعنی برهان قوه و فعل و برهان فصل و وصل ناتمام است. با انکار هیولی باید در تعریف مجرد بازنگری کرد و آن را به موجودی که...
متن کاملحرکت در مجردات بر پایه مبانی فلسفه اسلامی
از جمله موضوعات پیچیده در مباحث تغیر و حرکت، امکان حرکت (سیلان وجود جوهری یا عرضی شیء) در مجردات (چیزی که نه تنها جسم نیست، بدون وجود جسم و تعلق به آن نیز میتواند باقی بماند) است. آیا میتوان بر پایه مبانی موجود در فلسفه، وجهی را برای توجیه و تبیین حرکت در مجردات یافت؟ به نظر میرسد با توجه به معنای «اتصاف» در «قبول و بالقوه بودن»، میتوان گفت: واقعیت بسیط سیالی که در حال حرکت است، هرچند بسیط ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023